Biografieën deelnemers werkgroep Een nieuwe generatie cultuurjournalisten
Korte biografieën van deelnemers aan de werkgroep *Een nieuwe generatie cultuurjournalisten*.
Simon van den Berg (1975) studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 1997 was hij een van de oprichters van theaterwebsite Moose (www.moose.nl), waarvan hij nog steeds redacteur is. Hij werkt als freelance schrijver, webredacteur en programmeur.
Cecile Brommer (1971) studeerde Theaterwetenschap en Russisch. Ze deed ervaring op als dramaturg bij onder meer Hollandia, Carrousel en de [NES]theaters. In 1999 legde ze samen met Matin van Veldhuizen de basis voor Atelier D, waar ze vervolgens ook als dramaturg in dienst trad. Momenteel werkt ze freelance als dramaturg voor verscheidene theatermakers, instellingen en gezelschappen en schrijft ze onder meer voor Winkler Prins Jaarboeken, Zichtlijnen, het Financieele Dagblad en (inter)nationale uitgaven over theater.
Mercita Coronel (1961, Ecuador) is parttime hoofdredacteur van het kwartaalblad MigrantenInformatief. Daarnaast is ze werkzaam als freelance journalist met als specialisme minderheden in Nederland. Ook schreef ze verschillende theaterstukken: eenakters, monologen en teksten voor jongerenvoorstellingen, onder andere in het kader van het toneelschrijversfestival Hollandse Nieuwe. Ze studeerde Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam.
Eve Hopkins (1972) is dramaturg. Ze werkte samen met de regisseurs Ira Judkovskaja en Victoria Meirik in producties voor de Toneelschuur in Haarlem, Festival Boulevard in Den Bosch en het Gasthuis in Amsterdam. Voor de Toneelschuur zette ze publieksworkshops op. In opdracht van onder anderen het ro theater in Rotterdam en Olympique Dramatique in Antwerpen bewerkt ze toneelstukken en teksten. Ze studeerde Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Voor het project ‘Gast in de Kast’ werkte ze samen met ontwerper Vince Vijsma.
Bart Krieger (1970) is projectmedewerker Interculturele Programma’s van de Nederlandse Museumvereniging. Hij werkte als freelancer voor de kunstpagina van Het Parool en schrijft tegenwoordig in opdracht van het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten. Van zijn achttiende tot en met zijn vijfentwintigste was hij professioneel danser en trad hij op in diverse televisieshows en theatervoorstellingen. Hij studeerde Kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit van Amsterdam
Katrien Otten (1979) studeert Culturele Studies en Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is redactielid van Simulacrum, een tijdschrift over kunst en cultuur en van The HTV, een gratis verspreide krant met bijdragen van kunstenaars en kunsttheoretici. Daarnaast werkt ze als administratief medewerker bij De Groene Amsterdammer.
Anna Rottier (1970) volgde de Arnhemse toneelschool en richtte in 2000 de (muziek)theatergroep Polly Maggoo op. Ze vertaalt (toneel)teksten uit en naar het Zweeds, Noors, Duits en Engels en schrijft gedichten en toneelstukken. Voor de TheaterMaker schreef ze columns en artikelen. Haar toneeldebuut Je K.Mille werd geselecteerd voor het toneelschrijversfestival Hollandse Nieuwe van Theater Cosmic.
Laurien Saraber (1969) studeerde na een opleiding Commerciële Economie cum laude af in Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Met haar doctoraalscriptie Kiezen of delen. De toepasbaarheid van inhoudelijke subsidiecriteria op niet-westerse dans en fusievormen won ze de Boekman/Groene -scriptieprijs. Ze werkt als zelfstandig adviseur en tekstschrijver op het gebied van culturele diversiteit en podiumkunsten. Ze publiceerde in uitgaven van onder meer de Rotterdamse Kunststichting, de Phenix Foundation, LOKV en de Vereniging voor Dansonderzoek.
Derk Walters (1980) studeert Literatuurwetenschap aan de Universiteit Leiden. Hij is freelance medewerker van De Groene Amsterdammer, waar hij eerder stage liep. Daarnaast schrijft hij in opdracht voor het Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten en heeft hij gepubliceerd in De Boekenpost.